Slik blir du svindlet av ID tyven

Så snart en ID-tyv har nok detaljer, som fødselsdato, en adresse og kort- eller kontonummer, kan han utgi seg for å være deg.

ID-tyveri er stille, usynlig og stadig økende. Har du sjekket om du har ID-sikring inkludert i innboforsikringen din? Det får du i sparebankeide Frende Forsikring, som en ekstra trygghet for deg, nå som over 200.000 nordmenn sier de har fått frastjålet sin identitet.

 Rundlurt
I januar sto en 28 åring tiltalt for å ha skaffet seg falske lån, nesten 80 mobilabonnement, smykker, hvitevarer og andre verdier for over en million kroner ved å misbruke identiteten til 23 andre.

- Vi registrerer en liten nedgang i antallet ID-tyverier, men sakene er stadig økende i omfang, sier Christian Meyer, som er prosjektleder for ID-tyveriprosjektet i regi av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Deres statistikker viser at tre prosent av oss ble utsatt for ID-tyveri i 2014.

- Nordmenn opplever alt fra litt ubehag til tap av større pengebeløp, opplyser Meyer.

 

Usynlig og stille
- ID-tyveri blir ofte kalt det usynlige tyveriet, fordi alt skjer i det stille, og du har få muligheter til å hindre det selv, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring. Like før jul ble en 30-åring dømt til tre års fengsel, for det som til nå er Norges største ID-svindel. Ved å bryte seg inn i folks postkasser stjal 30-åringen blant annet brev med pin-koder, bank ID-brikker, skattekort, bankkort og pass, og med disse dokumentene klarte han å svindle til seg kontanter, varer og tjenester. Svindelen skal ha pågått i nesten tre år.

- Så snart en ID-tyv har nok detaljer, som fødselsdato, en adresse og kort- eller kontonummer, kan han utgi seg for å være deg, sier Slettemoen.

Kontoen tømt 
Årlig havner mellom 20.000 og 25.000 norske pass på avveie, ifølge tall fra politiet.

- Du må være ekstra på vakt dersom du mister eller blir frastjålet betalingskort, personlig informasjon, førerkort eller pass, sier Heidi Slettemoen.

Det tar i snitt 1,5 år å oppdage ID-tyveri.

- Oftest ser vi at kontoer blir tømt, at noen utgir seg for å være deg når de kjøper varer og tjenester, eller oppretter kredittkort, abonnement, eller tar opp lån i ditt navn. Det er både grenseoverskridende og ubehagelig, og kan være krevende å rydde opp i, forteller hun.

Du må handle raskt 
- Oppdager du at noen har tatt opp lån eller kjøpt varer i ditt navn, er det viktig at du handler raskt. Du må melde forholdet til politiet og kontakte kortutsteder, bank eller andre relevante avtaleparter, sier Meyer. Frende er et av flere forsikringsselskap som har en ID-sikring inkludert i innboforsikringen. Har du blitt utsatt for identitetstyveri, gir erfarne aktører hjelp og nødvendig juridisk bistand for å avvise urettmessige pengekrav og iverksette tiltak for å forhindre ytterligere økonomisk misbruk.

- Det tar i gjennomsnitt to år, eller 280 timer, å rydde opp etter ID-tyveri, sier Slettemoen.

Alvorlig 
Identitetstyveri behøver ikke ramme økonomisk, men kan være likevel være alvorlig. Personopplysninger som blir misbrukt for å skade en annens omdømme, for eksempel gjennom å konstruere Facebook-profiler på bakgrunn av ulovlig bruk av en annens bilde og personopplysninger, regnes også som ID-tyveri.

- Ett identitetstyveri resulterer gjerne i mange bedragerier, sier Christian Meyer i ID-tyveriprosjektet.

Om du har det samme passordet overalt, vil du miste hele identiteten din på internett, selv om du kun mister ett passord.

- Det er ikke identitetstyveri dersom du blir lurt til å gi kontoinformasjon, brukernavn eller passord via falske nettsteder eller e-post, understreker Christian Meyer.

 

Hvordan vet du om du har blitt rammet?

Du må være oppmerksom og reagere dersom du legger merke til følgende:

  • Du mottar regninger eller inkassokrav for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha bedt om det
  • Du mottar varsel om adresseendring
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Du får varer du ikke har bestilt

 

 Hvordan unngå identitetstyveri?

  • Sørg for å ha pass og andre viktige, personlige papirer på et smart sted hjemme som gjør det vanskelig for en innbruddstyv å finne dem
  • Sørg for å tømme postkassen jevnlig og ha gjerne lås på den
  • Se opp for e-post som ber om personlige opplysninger. Dette kan være svindelmail. Ring avsender dersom du er i tvil fremfor å svare på mailen
  • Oppbevar aldri kort og koder på samme sted
  • Beskytt datamaskinen med antivirusprogrammer etc.
  • Ikke la personlig informasjon ligge ute i sosiale medier
  • Kast sensitive, personlige papirer og kort som ikke er i bruk
  • Kontroller alltid kontoutskrifter, og si fra til banken ved uregelmessigheter
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller lignende
  • Beskytt alltid PIN-koden når du handler eller tar ut penger fra minibank. Blir kortet ditt stjålet, kontakt straks banken din for å få det sperret 
    Kilde: Frende Forsikring/Affinion

Slik får du et sikkert passord

  1. Et passord skal være lett å huske for deg og vanskelig å gjette for andre
  2. Benytt ulike passord for ulike tjenester
  3. Passordet bør være så langt som mulig
  4. Passord bør ha mellomrom eller andre spesialtegn og kombinasjon av små/store bokstaver. Dette gjetter ingen.
  5. Unngå passord som lett kan gjettes, som navn på barn eller ektefelle.
  6. Æ, Ø eller Å kan gjøre det vanskelig å logge seg inn fra en utenlandsk PC.
  7. Bytt passord med jevne mellomrom eller hvis du tror det er på avveie.
    Oppgi aldri passord eller koder til noen. 
    Kilde: NorSIS

 

 

 

 

Snakk med oss - 915 05560

Åpent man-fre 08.30-16.00


Kundeservice

Stikk innom

Vi er her og tar gjerne en prat med deg.

Finn ditt kontor

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send epost