Tips og råd for en god julehandel på nett

Julen står for døren og stadig flere velger å handle julegavene hjemmefra. Men hva må du være observant på når du handler på nett, og hvordan bør du betale?

Nordmenn er i verdenstoppen når det kommer til netthandel av varer for hjemsending, ifølge en undersøkelse fra Visa. Hver sjette nordmann handler på nett i løpet av et kvartal, mens 36 % handler minst en gang per måned på nett. Det vi handler oftest er reisebilletter, etterfulgt av klær og sko.

Hva handles på nett i julen?

Det er nesten ikke grenser for hva man kan få kjøpt på nettet lenger. Og når julen kommer er det en rekke typer butikker som får et markant oppsving i etterspørselen, spesielt leketøysbutikker, bokhandlere og gullsmedebutikker. Men det er også høy omsetningsvekst i desember i bransjer som spill, data og elektronikk, vin og brennevin og sportsutstyr.

Det er litt flere kvinner enn menn som handler julegaver på nett, og spesielt innen aldersgruppen 30-44 år, viser tall fra hovedorganisasjonen Virke. Nesten 80 % av de under 45 år planlegger å handle julegaver på nett, mens 50 % av de over 60 år vil handle alt i fysisk butikk.

Hva må du tenke på når du går i gang med nettinnkjøpene?

1.  Er nettbutikken seriøs? To enkle kjennetegn på en seriøs nettbutikk er at den vil ha en kryptert nettside (https:// i stedet for http://) og i mange tilfeller et hengelåssymbol i nettleseren.

2. Sjekk også kontaktinformasjonen på nettbutikken. Ingen kontaktinformasjon? Da bør varsellampen ringe. Skurker liker gjerne å være usynlige og utilgjengelige.

3. Søk også opp nettsiden og les hva andre kunder skriver om nettbutikken.

4. Betal sikkert. Betal helst ikke varen på forskudd. Det har dessverre vært tilfeller hvor varene aldri har ankommet. Måten å best gjøre det på er ved å enten betale med Visa-debet eller Visa-kredittkort, paypal eller få tilsendt regning med varen. Ifølge Visa betaler 47% av nordmenn på nettet med kredittkort, 42 % med sitt vanlige debetkort og 30% får regningen tilsendt. En av fordelene med kredittkort er at du er beskyttet av kredittkjøpsloven. Det vil si at mottar du ikke varen, eller varen inneholder feil kan du få refundert pengene. Skulle du være så uheldig må du først prøve å ordne opp selv direkte med nettbutikken, og sørg da for skriftlig korrespondanse. Hvis du ikke klarer å ordne opp selv tar du med den skriftlige korrespondansen til de som har utstedt kredittkortet ditt for å få hjelp.

5. Les vilkårene nøye og sjekk angreretten din. Du har 14 dagers angrerett i Norge, og EU, etter at du har mottatt varen du bestilte. Kjøper du fra USA, eller andre steder, må du sjekk vilkårene.

6. Momspliktig? Et argument mange bruker for å handle i internasjonale nettbutikker er at varene er billigere. Det stemmer nok sikkert ofte – men husk da på to ting. Det ene er at den norske kronekursen har svekket seg betydelig siste år. Det betyr at det har blitt dyrere for nordmenn å handle utenlands. Det andre er at kjøper du fra utlandet kan du bare kjøpe for 350 kroner inkludert frakt uten å måtte betale moms og eventuelle avgifter. Overstiger du, kommer moms på toppen.

7. Og – husk å bestille tidsnok. Spesielt dersom du kjøper fra utlandet må du ta høyde for at også tollklarering kan ta litt tid. Beregn derfor god nok tid dersom du vil være sikker på at gaven ligger under juletreet. 




Snakk med oss - 915 05560

Åpent man-fre 08.30-16.00


Kundeservice

Stikk innom

Vi er her og tar gjerne en prat med deg.

Finn ditt kontor

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send epost